ستیا جونستیا جون، تا این لحظه: 10 سال و 3 ماه و 17 روز سن داره

«مادرنوشت»

بچه ها آینه رفتار ما!!

1393/9/26 15:29
نویسنده : مامان ستیا
510 بازدید
اشتراک گذاری

ما والدین باید مواظب رفتارهامون باشیم چرا که آینه ای در برابر کودکانمون هستیم. چه خوبه که اگر قبل از بچه دارشدن به فکر بر طرف کردن مشکلات و مسایل روحی خودمون باشیم و بعد اقدام به آوردن موجود زنده ای بکنیم که تمام مسئولیت تربیت روانی و جسمیش به عهده ماست. چرا که تاثیر رفتارها واکنش ها و عکس العمل های ما مامان ها و باباها بیش از اندازه روی کودکمون تاثیر می گذاره. مادری که خودش افسردست و در زندگی از هیچی لذت نمی بره همیشه جدی و خشکه و کودک درونش نابود شده اغلب بچه هایی رو با همین خصوصیات تربیت می کنه و البته شاید هم این خصوصیات پر نگ تر در کودکشون دیده بشه که از یک ویژگی رفتاری به یک اختلال تبدیل بشه.
یا مامان های استرسی و پر اضطراب این استرس و ترس رو به بچه ها چه از طریق الگوبرداری، چه از طریق شیری که به چه می دن و ... به کودکشون منتقل می کنن ! دنیا رو پرخطر و ناامن برای کودکشون تعریف می کنن. مامان هایی که خودشون اضطرابی هستند اغلب بچه ها شون تو سنین کم دچار بازداری رفتاری می شن، یعنی به محض مواجه شدن با یک فرد جدید اشیا جدید محیط جدید گریه می کنن و این گریه کردن ها خیلی خیلی بیشتره نسبت به اضطراب جدایی که پدیده ای نرماله تو بچه ها 8 تا 13 ماهه. و این کودک ها در سنین بعدی دچار شب ادراری، ناخن جویدن و... می شن و در بزرگسالی شون مشکلاتشون در ازدواج و کار و ... بزرگ تر و حل نشدنی تر.
مامان های خجالتی هم همین طور کودکانی رو پرورش می دن که از صحبت کردن مواجه شدن با افراد دیگه خودداری می کنه و به گونه ای می ترسه. حتی اگر مادر به صورت زبانی با او بگوید که صحبت کردن خوب است و .... آن کودک پیام اصلی را از رفتار مادرش گرفته است.یامادری که ترس غیرمنطقی و افراطی (فوبی)خودش رو از گربه به کودکش منتقل می کنه. کودکی که هیچ تجربه ای از بازی با گربه نداره به محض دیدن اون رنگش می پره و واکنش شدید نشون می ده.

پس چه خوبه بیشتر حواسمون به رفتارمون باشه، بچه های ما زرنگ تر از این هستند که تنها به حرف هامون گوش کنن، اونها منتظر عمل و رفتار ما برای یادگیری هستند .و پدرها و مادرها بدونید که شما در قبال سلامت روان کودکانتون مسئولید! حتما قبل از بچه دار شدن این موارد را در نظر بگیرید.
بیشتر اختلالات روانی که در کودکان دیده می شه و اکثرا تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنه مثل اوتیسم، افسردگی، اختلالات اضطرابی هم منشا وراثتی داره و هم منشا محیطی. وراثت رو که ما نمی تونیم کاری کنیم ولی حداقل محیط رو می شه تغییر داد با افزایش آگاهی من مادر و رفتار و فرزندپروری صحیح.

متفکر

پسندها (3)

نظرات (0)