ستیا جونستیا جون، تا این لحظه: 10 سال و 3 ماه و 22 روز سن داره

«مادرنوشت»

زایمان طبیعی و ترشح هورمون ها

1392/10/10 23:45
نویسنده : مامان ستیا
2,291 بازدید
اشتراک گذاری

بچه هایی که به روش طبیعی به دنیا می آیند خیلی متعادل تر از بچه های سزارینی هستند . هر جا در طبیعت دست خورد مشکل ایجاد شد. احساس امنیت در بچه ای که طبیعی به دنیا اومده خیلی بیشتر از سزارینی است. چون مرحله به مرحله و آروم آروم فهمیده داره کجا می آید وهمون موقع به بغل مادرش رفته و پذیرای این دنیا هست. ولی در سزارین اصلا نپذیرفته برای همین گریه بچه های سزارینی خیلی بیشتر از بچه های زایمان طبیعی است. و بچه سزارینی به بغل مادرش خیلی بیشتر نیاز دارد چون احساس امنیت اش کمتر است. و اتقاقا کمتر هم به آن می رسد چون مادر بیهوش است. برای همین به پدران توصیه می شود که اگر همسرتان سزارین شده و بیهوش است حتما سراغ بچه بروید. موبایلتون رو ول کنید. لازم نیست به این و آن خبر بدهید سراغ بچه تان بروید که بچه بفهمد که به کی تعلق دارد. چون صدای پدرش را می شناسد. بیشتر ترس های ما زائده نا امنیست که در بدو تولد ایجاد شده. و این تولد های با مداخله خیلی داره کار رو خراب می کنه.
اصل انتخاب سزارین ترس از زایمان طبیعی است که این ترس از نا آگاهی ناشی می شود. وقتی آگاه می شوید ترس تان می ریزد.
در زمان زایمان هورمون های مختلفی شروع به ترشح می کنند. یکی از آنها هورمون درد یا اکسیتوسین است. یعنی از رحم یک فیدبک به مغز و از مغز دستور ترشح هورمون و بعد از آن شما انقباضات زایمانی رو احساس می کنید. بدون درد زایمان انجام نمی شود. در اپیدورال هم تا دهانه رحم 4 سانتیمتر باز نشود دارو را تزریق نمی کنند و تا 9 سانتیمتر هم تزریق دارو باید قطع شود که شما بتوانید زور بزنید.
به هورمون اکسیتوسین،  love هورمون هم گقته می شود و علاوه بر زمان زایمان در زمان نزدیکی هم وقتی که احساس خوب و لذتبخشی از آن دارید، نیز ترشح می شود. که باعث می شود یک دردی زیر شکم احساس شود. که همان ترشح اکسیتوسین است.
 این هورمون ارتباط عاطفی مادر و نوزاد را خیلی سریع ایجاد می کند و بچه با امنیت به دنیا می آید چون این هورمون وارد خون او هم می شود. حتی اگر می خواهید سزارین شوید صبر کنید که درد هایتان شروع شود که اکسی توسین رو داشته باشید. سزارین قبل از موعد انجام ندهید.

بعد از ترشح اکسی توسین، هورمون دیگری ترشح می شود به نام اندورفین که همان مورفین طبیعی بدن و تسکین دهنده درد است. که صد برابر مورفین مصنوعی خاصیت تسکین دهندگی دارد. و در این موقع مادر نباید خیلی درد را احساس کند چون مورفین طبیعی اش داره ترشح میشه. حالا چرا مادر درد شدید داره و جیغ میزنه و درد ها براش غیر قابل تحمل است؟ چون می ترسه و وقتی میترسه هورمون آدرنالین یا همان استرس در بدنش ترشح می شود و آدرنالین مانع ترشح مورفین طبیعی بدن میشه. پس مادری که آگاه باشد و از تمام مراحل زایمان مطلع باشد دیگه درد ها اذیت کننده نیست و خاطره خوبی  از زایمانش خواهد داشت. برای همینه که کسی که داره درد های زایمانی رومی کشه دعایش براورده می شود ، چون اوج مورفین داره ترشح میشه و به معنویت وصله. این واقعا معجزه است.

هورمون دیگری ترشح میشود به نام پرولاکتین که همان هورمون شیر است. در مادری که طبیعی زایمان کرده سریع تر شیر می آید و در سزارین هم مشکلی نداریم، بعد از سه روز شیر می آید فقط کارمون سخت تر است. اسم دیگر آن هورمون استقامت است . و استقامت مادر رو بالا می برد. برای همین است که مادری که مدت طولانی درد کشیده وبچه به دنیا آورده فردای روز زایمان Fresh  و خوب و فعال است. اوج ترشح پرولاکتین دم صبح است.

منبع اصلی: کلاسهای مراقبت های بارداری خانم فیروزه روستا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان متین جون
11 دی 92 13:19
سلام مرسی پیشمون اومدی پست آموزنده و خوبیه ممنون.صدالبته که راهی که خدا داده واس دنیا آوردن بچه بهتره ولی خب یه وقتایی میون بر زدن هم بدنیست ایشالا بسلامتی نی نی ازتو شیمگت بیادتو بلغت