ستیا جونستیا جون، تا این لحظه: 10 سال و 3 ماه و 17 روز سن داره

«مادرنوشت»

دادن حق انتخاب، کم شدن لجبازی

1393/9/10 22:40
نویسنده : مامان ستیا
306 بازدید
اشتراک گذاری

برای کمتر شدن لجبازی بچه ها بهشون حق انتخاب بدیم. مثلا وقتی داره بازی کامپیوتری می کنه بهش نگیم تو همین الان باید بازی تو تموم کنی، مسلماً اون هم چنین چیزی رو نمی پذیره و به کارش ادامه می ده مخصوصاً در نوجوانی. می تونیم یک دستور یک گزینه ای رو به دو گزینه برای انتخاب تبدیل کنیم. در اینجا می تونه این طوری بشه که مثلا پسرم یا الان بازی تو تموم می کنی و فردا هم دو ساعتتو بازی می کنی یا به بازی کردنت ادامه می دی ولی دیگه فردا از بازی خبری نیست، خودت انتخاب کن. این طوری بچه ها چون... می بینن حق انتخاب دارن کمتر لجبازی می کنن و احساس فشار نمی کنن.
حتی برای تنبیه دادن به او حق انتخاب بدید. تو می تونی این تنبیه رو انتخاب کنی با این کاری که می کنی یا دست از انجام این کار برداری و تنبیه نشی.
برای بچه های کوچکتر هم همین مسئله رو به جای دستور دادن می تونیم پیاده کنیم. به جای این که همین الان برو مسواک بزن بگیم دوست داری الان مسواک بزنی یا نیم ساعت دیگه قبل خواب. یا این که الان با هم اتاقتو مرتب کنیم یا خودت تنهایی تا آخر شب؟ مخصوصا تو سن های 3، 4 سالگی که لجبازی بچه ها به خاطر خودمحوری و استقلال طلبیشون به نهایتش می رسه این که دو گزینه جلوش بزاریم که خودش انتخاب کنه چون احسلس می کنه تصمیم خودشه نه شما احتمال رد کردنش خیلی کم می شه.

 

پسندها (2)

نظرات (0)